Miért éppen Grandcoupé a Renault Megane Sedan?
Renault Megane Grandcoupé menetpróba
Bondor Tibor
Címkék: megane grandcoupé,
megane grand coupé,
Varsó,
autó,
Renault,
MEGANE,
sedan,
grandcoupé,
menetpróba,
négyajtós,
négyajtós kupé,
lépcsőshátú
Sorra érkeztek idén a Renault Megane új karosszériaváltozatai, utolsónak a Fluence helyét átvevő Grandcoupé jutott.

Idén már nem számíthatunk több újdonságra a Renault-tól –
csak a Daciától – hiszen a márka 10 idei újdonsága közül a Megane Grandcoupé az utolsó. LED fényszórót is kaphat
Érdekes a négyajtós kompakt típusok helyzete – így a szedán Megané is –, mert meglehetősen eltérően állnak hozzájuk a különböző piacokon. Mivel ez a karosszériaforma az eleganciával forrt egybe a fejekben, ezért a kompakt négyajtósokat elsősorban az árérzékeny piacokon kedvelik, ahol a nagyobb típusok felárát nem akarja vagy tudja megfizetni a vásárlóközönség. Érthető, hogy ily módon hozzánk is jön a lépcsőshátú Megane, méghozzá Törökország legnagyobb, a négyajtós Megane gyártására 200 millió eurós (bő 61 milliárd forintos) beruházással felkészített autógyárából. Elnevezése viszont eltér az egyes piacokon az eredetileg Megane Classic néven, majd a közelmúltig az önálló
Fluence típusként létező franciának. Hozzánk a kombi Grandtour elnevezésére rímelő Grandcoupé néven érkezik majd novemberben, más piacokon egyszerűen Megane Sedanként fut.

A
Megane többi karosszériaváltozatánál elérhető infokommunikációs rendszerek és vezetéssegítő asszisztensek természetesen a Grandcoupéhoz is kaphatók
Renault Megane Grandcoupé, 2016 − méretek
Hosszúság [mm] |
Szélesség [mm] |
Magasság [mm] |
Tengelytáv [mm] |
Csomagtér [l] |
4632 |
1814 |
1443 |
2711 |
550 |
Könnyen legyinthetünk az elnevezés kérdésére, mondván, hogy „mit számít a név” egy autó esetében, de ne kicsinyítsük le a marketingesek munkáját. A Sedan név megalkotásában ugyan nincs sok marketingmunka, a Grandcoupéban viszont a Coupé hallatán és a négyajtós karosszéria láttán nem véletlenül jutnak eszünkbe a manapság egyre divatosabb négyajtós kupék. Ráadásul ezek – például a Passat alapú
Volkswagen CC, vagy a
Mercedes-Benz CLS – szinte mind nagyobbak a Megane-nál. Legfeljebb a
kecskeméti CLA vethető vele össze méretben, árban viszont az is más ligában játszik. Mindemellett a Renault büszkén ecsetelte a négyajtós Megane kupés hátsó kialakítását, amihez szintén illik a Grandcoupé elnevezés. Így simán mondhatták volna, hogy kategóriájában ez az első négyajtós kupé, de ezt a ziccert kihagyták, és tovább „semlegesítették” az újdonságot azzal, hogy néhol egyszerűen csak Sedannak hívják.

A Sport üzemmód az ülés masszázsfunkcióját is automatikusan bekapcsolja legerősebb fokozatra, Comfort üzemmódban lágyabban masszíroz
Renault Megane Grandcoupé, 2016 − adatok
|
SCe 115 (aut.) |
TCe 130 (aut.) |
dCi 90 |
dCi 110 (aut.) |
dCi 130 |
Hengerűrtartalom [cm3] |
1598 |
1198 |
1461 |
1598 |
Hengerek/szelepek száma |
4/16 |
4/8 |
4/16 |
Váltófajta/-fokozat |
kézi/5 (CVT) |
kézi/6 (EDC/7) |
kézi/6 |
kézi/6 (EDC/6) |
kézi/6 |
Teljesítmény [LE (1/min)] |
115 (5500) |
130 (5000) |
90 (4000) |
110 (4000) |
130 (4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] |
156 (4000) |
205 (2000) |
220 (1750) |
260(250) (1750) |
320 (1750) |
Gyorsulás 0-100 km/h [s] |
11,8 (13,2) |
(10,9) |
13,7 |
11,6 (12,5) |
10,5 |
Végsebesség [km/h] |
190 (180) |
(200) |
176 |
190 |
201 |
Fogyasztás − vegyes |
6,3 (6,6) |
(5,4) |
3,7 |
3,7 |
4,0 |
CO2-kibocsátás [g/km] |
142 (153) |
(122) |
95 |
95 |
103 |
(Zárójelben az automataváltós értékek)
Pedig sok egyéb tekintetben is kategóriaelső a méreteiben a kombihoz közel álló Megane Grandcoupé. Az 550 literes csomagtartó ugyan nem rekorder, ám kellőképpen nagy, és a könnyebb hozzáférhetőség érdekében láblendítésre is hozzáférhető – de csak, ha nem jár a motor. Ezenkívül a műszerfalról és az indítókulcsról nyitható még a csomagtérajtó, amire tehát nem tettek ehhez gombot. A Grandcoupé 4632 milliméteres hosszúságához a kombival egyező, 2711 milliméteres tengelytáv tartozik, és ezt például már kategória-elsőnek mondja a Renault. Nos, az utastér kétségtelenül tágas – széltében és hosszában. A belmagasság viszont a kupésan lejtő tető miatt mérsékelt a hátul ülőknek, elöl pedig az anyósülésen vendégeskedő számára, ha nem állítható az alaphelyzetben feltűnően magasra pozícionált utasülés magassága.

A csomagtér nagy és bővíthető. Az elfedett zsanérok sem rontják pakolhatóságát
A négyajtós Megane-hoz ötféle erőforrást kínál a Renault, három dízelt és két benzinest. Az 1,6 literes alap benzinmotor az ismert 115 lóerős, míg az 1,2 literes TCe 130 lóerős. A dízelek közül az 1.5 dCi két teljesítményszinttel, 90 és 110 lóerővel, valamint az 1.6 dCi 130 lóerővel szerepel a palettán. Ez utóbbival és a 110 lóerős 1.5 dCi motorral, egyaránt hatfokozatú manuális váltóval párosítva próbáltuk a Grandcoupét Varsó környékén. A fokozatosság jegyében a gyengébbel kezdtük az ismerkedést, amely – a papírforma szerint – valamelyest erősebbnek érződött a közelmúltban nálunk járt
90 lóerős Megane kombihoz képest. Bőven elég ez is az autóhoz, de tempós haladáshoz, gyors előzéshez gyakran kell a váltókarhoz nyúlni, visszagangolni. Éppen e tekintetben érezhetően jobb az 1,6-os dízel, amely magabiztosan oldja meg erőből az ilyen helyzeteket, így a legtöbb esetben visszakapcsolás nélkül is előzésbe kezdhetünk, mert hamarabb „magára talál”.

A távolságtartó tempomat jól és kifejezetten szépen, elegánsan tette a dolgát, erős lassításhoz sem fékezett hirtelen, pláne túlzottan, inkább sofőrös autót idézően
Máskülönben viszont nagyon hasonlónak bizonyult a két autó, beleértve a fogyasztást is. Autópályán és sík országúton vegyesen autózva egyaránt 5 liter körüli átlagot mutatott a fedélzeti számítógép, de az autópályázást mellőzve akár fél literrel kevesebbel is beérte a Grandcoupé – hasonlóan az itthon tesztelt Grandtourhoz. Szintén egyezett a két négyajtós Megane abban, hogy rugózási komfortjukban kissé elmaradtak a fent hivatkozott kombitól. Talán jobban is, mint amennyire a menetpróbára hozott Megane-ok nagyobb kerekei és peresebb abroncsai alapján várható. Ez persze érthető, ha valóban a Grandcoupé elnevezésnek megfelelni akarva hangolták sportosabb karakterűre a felfüggesztést. A kormányzás viszont csak Sport állásban élvezetes, a kuplungpedál és a váltókar egyaránt hosszú útja pedig sehogy nem az.
Négykerék-kormányzás helyett a kategória legszélesebb nyomtávja felel a Megane Grandcoupé kanyarban is biztos útfogásáról
Minőségben sem tartottak ott a próbált Grandcoupék, mint a Grandtour, de mivel mindegyik más tekintetben mutatott hiányosságokat, ezért ez még nyilván jogosan írható az előszériás gyártás számlájára. Meglátjuk, hogy majd a novembertől hazánkban is kapható sorozatgyártású példányok milyenek lesznek. A Megane Grandcoupé magyar árai egyelőre nem ismertek. Kérdés, hogy most is akar-e olyan kedvező ajánlattal megjelenni a kompakt négyajtósok piacán a Renault, mint ahogy a Fluence bevezetésekor tette, vagy éppen ellenkezőleg, inkább a kupés karakter felárát kívánja érvényesíteni. Hamarosan ezt is meglátjuk, azt pedig az alábbi képeken még hamarabb, hogy valódi kupéként milyen lenne a Megane.

A Megane Grandcoupé − vagy Grand Coupé, vagy Sedan − már a virtuáldizájnereket is megihlette, Theophilus Chin kétajtósította