Grandcoupé a Renault Megane Sedan

Miért éppen Grandcoupé a Renault Megane Sedan?

Renault Megane Grandcoupé menetpróba

Sorra érkeztek idén a Renault Megane új karosszériaváltozatai, utolsónak a Fluence helyét átvevő Grandcoupé jutott.

Idén már nem számíthatunk több újdonságra a Renault-tól – csak a Daciától – hiszen a márka 10 idei újdonsága közül a Megane Grandcoupé az utolsó. LED fényszórót is kaphatIdén már nem számíthatunk több újdonságra a Renault-tól – csak a Daciától – hiszen a márka 10 idei újdonsága közül a Megane Grandcoupé az utolsó. LED fényszórót is kaphat

Érdekes a négyajtós kompakt típusok helyzete – így a szedán Megané is –, mert meglehetősen eltérően állnak hozzájuk a különböző piacokon. Mivel ez a karosszériaforma az eleganciával forrt egybe a fejekben, ezért a kompakt négyajtósokat elsősorban az árérzékeny piacokon kedvelik, ahol a nagyobb típusok felárát nem akarja vagy tudja megfizetni a vásárlóközönség. Érthető, hogy ily módon hozzánk is jön a lépcsőshátú Megane, méghozzá Törökország legnagyobb, a négyajtós Megane gyártására 200 millió eurós (bő 61 milliárd forintos) beruházással felkészített autógyárából. Elnevezése viszont eltér az egyes piacokon az eredetileg Megane Classic néven, majd a közelmúltig az önálló Fluence típusként létező franciának. Hozzánk a kombi Grandtour elnevezésére rímelő Grandcoupé néven érkezik majd novemberben, más piacokon egyszerűen Megane Sedanként fut.

A Megane többi karosszériaváltozatánál elérhető infokommunikációs rendszerek és vezetéssegítő asszisztensek természetesen a Grandcoupéhoz is kaphatókA Megane többi karosszériaváltozatánál elérhető infokommunikációs rendszerek és vezetéssegítő asszisztensek természetesen a Grandcoupéhoz is kaphatók

Renault Megane Grandcoupé, 2016 − méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4632 1814 1443 2711 550

Könnyen legyinthetünk az elnevezés kérdésére, mondván, hogy „mit számít a név” egy autó esetében, de ne kicsinyítsük le a marketingesek munkáját. A Sedan név megalkotásában ugyan nincs sok marketingmunka, a Grandcoupéban viszont a Coupé hallatán és a négyajtós karosszéria láttán nem véletlenül jutnak eszünkbe a manapság egyre divatosabb négyajtós kupék. Ráadásul ezek – például a Passat alapú Volkswagen CC, vagy a Mercedes-Benz CLS – szinte mind nagyobbak a Megane-nál. Legfeljebb a kecskeméti CLA vethető vele össze méretben, árban viszont az is más ligában játszik. Mindemellett a Renault büszkén ecsetelte a négyajtós Megane kupés hátsó kialakítását, amihez szintén illik a Grandcoupé elnevezés. Így simán mondhatták volna, hogy kategóriájában ez az első négyajtós kupé, de ezt a ziccert kihagyták, és tovább „semlegesítették” az újdonságot azzal, hogy néhol egyszerűen csak Sedannak hívják.

A Sport üzemmód az ülés masszázsfunkcióját is automatikusan bekapcsolja legerősebb fokozatra, Comfort üzemmódban lágyabban masszírozA Sport üzemmód az ülés masszázsfunkcióját is automatikusan bekapcsolja legerősebb fokozatra, Comfort üzemmódban lágyabban masszíroz

Renault Megane Grandcoupé, 2016 − adatok
SCe 115 (aut.) TCe 130 (aut.) dCi 90 dCi 110 (aut.) dCi 130
Hengerűrtartalom [cm3] 1598 1198 1461 1598
Hengerek/szelepek száma 4/16 4/8 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/5 (CVT) kézi/6 (EDC/7) kézi/6 kézi/6 (EDC/6) kézi/6
Teljesítmény [LE (1/min)] 115 (5500) 130 (5000) 90 (4000) 110 (4000) 130 (4000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 156 (4000) 205 (2000) 220 (1750) 260(250) (1750) 320 (1750)
Gyorsulás 0-100 km/h [s] 11,8 (13,2) (10,9) 13,7 11,6 (12,5) 10,5
Végsebesség [km/h] 190 (180) (200) 176 190 201
Fogyasztás − vegyes 6,3 (6,6) (5,4) 3,7 3,7 4,0
CO2-kibocsátás [g/km] 142 (153) (122) 95 95 103
(Zárójelben az automataváltós értékek)

Pedig sok egyéb tekintetben is kategóriaelső a méreteiben a kombihoz közel álló Megane Grandcoupé. Az 550 literes csomagtartó ugyan nem rekorder, ám kellőképpen nagy, és a könnyebb hozzáférhetőség érdekében láblendítésre is hozzáférhető – de csak, ha nem jár a motor. Ezenkívül a műszerfalról és az indítókulcsról nyitható még a csomagtérajtó, amire tehát nem tettek ehhez gombot. A Grandcoupé 4632 milliméteres hosszúságához a kombival egyező, 2711 milliméteres tengelytáv tartozik, és ezt például már kategória-elsőnek mondja a Renault. Nos, az utastér kétségtelenül tágas – széltében és hosszában. A belmagasság viszont a kupésan lejtő tető miatt mérsékelt a hátul ülőknek, elöl pedig az anyósülésen vendégeskedő számára, ha nem állítható az alaphelyzetben feltűnően magasra pozícionált utasülés magassága.

A csomagtér nagy és bővíthető. Az elfedett zsanérok sem rontják pakolhatóságátA csomagtér nagy és bővíthető. Az elfedett zsanérok sem rontják pakolhatóságát

A négyajtós Megane-hoz ötféle erőforrást kínál a Renault, három dízelt és két benzinest. Az 1,6 literes alap benzinmotor az ismert 115 lóerős, míg az 1,2 literes TCe 130 lóerős. A dízelek közül az 1.5 dCi két teljesítményszinttel, 90 és 110 lóerővel, valamint az 1.6 dCi 130 lóerővel szerepel a palettán. Ez utóbbival és a 110 lóerős 1.5 dCi motorral, egyaránt hatfokozatú manuális váltóval párosítva próbáltuk a Grandcoupét Varsó környékén. A fokozatosság jegyében a gyengébbel kezdtük az ismerkedést, amely – a papírforma szerint – valamelyest erősebbnek érződött a közelmúltban nálunk járt 90 lóerős Megane kombihoz képest. Bőven elég ez is az autóhoz, de tempós haladáshoz, gyors előzéshez gyakran kell a váltókarhoz nyúlni, visszagangolni. Éppen e tekintetben érezhetően jobb az 1,6-os dízel, amely magabiztosan oldja meg erőből az ilyen helyzeteket, így a legtöbb esetben visszakapcsolás nélkül is előzésbe kezdhetünk, mert hamarabb „magára talál”.

A távolságtartó tempomat jól és kifejezetten szépen, elegánsan tette a dolgát, erős lassításhoz sem fékezett hirtelen, pláne túlzottan, inkább sofőrös autót idézőenA távolságtartó tempomat jól és kifejezetten szépen, elegánsan tette a dolgát, erős lassításhoz sem fékezett hirtelen, pláne túlzottan, inkább sofőrös autót idézően

Máskülönben viszont nagyon hasonlónak bizonyult a két autó, beleértve a fogyasztást is. Autópályán és sík országúton vegyesen autózva egyaránt 5 liter körüli átlagot mutatott a fedélzeti számítógép, de az autópályázást mellőzve akár fél literrel kevesebbel is beérte a Grandcoupé – hasonlóan az itthon tesztelt Grandtourhoz. Szintén egyezett a két négyajtós Megane abban, hogy rugózási komfortjukban kissé elmaradtak a fent hivatkozott kombitól. Talán jobban is, mint amennyire a menetpróbára hozott Megane-ok nagyobb kerekei és peresebb abroncsai alapján várható. Ez persze érthető, ha valóban a Grandcoupé elnevezésnek megfelelni akarva hangolták sportosabb karakterűre a felfüggesztést. A kormányzás viszont csak Sport állásban élvezetes, a kuplungpedál és a váltókar egyaránt hosszú útja pedig sehogy nem az.

Négykerék-kormányzás helyett a kategória legszélesebb nyomtávja felel a Megane Grandcoupé kanyarban is biztos útfogásárólNégykerék-kormányzás helyett a kategória legszélesebb nyomtávja felel a Megane Grandcoupé kanyarban is biztos útfogásáról

Minőségben sem tartottak ott a próbált Grandcoupék, mint a Grandtour, de mivel mindegyik más tekintetben mutatott hiányosságokat, ezért ez még nyilván jogosan írható az előszériás gyártás számlájára. Meglátjuk, hogy majd a novembertől hazánkban is kapható sorozatgyártású példányok milyenek lesznek. A Megane Grandcoupé magyar árai egyelőre nem ismertek. Kérdés, hogy most is akar-e olyan kedvező ajánlattal megjelenni a kompakt négyajtósok piacán a Renault, mint ahogy a Fluence bevezetésekor tette, vagy éppen ellenkezőleg, inkább a kupés karakter felárát kívánja érvényesíteni. Hamarosan ezt is meglátjuk, azt pedig az alábbi képeken még hamarabb, hogy valódi kupéként milyen lenne a Megane.

A Megane Grandcoupé − vagy Grand Coupé, vagy Sedan − már a virtuáldizájnereket is megihlette, Theophilus Chin kétajtósította A Megane Grandcoupé − vagy Grand Coupé, vagy Sedan − már a virtuáldizájnereket is megihlette, Theophilus Chin kétajtósítottaA Megane Grandcoupé − vagy Grand Coupé, vagy Sedan − már a virtuáldizájnereket is megihlette, Theophilus Chin kétajtósította

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.